Počet nahlášených stížností: | 1423 |
Z toho za letošní rok: | 65 |
Stále v řešení: | 22 |
Dne 19. 10. 2024 jsem u společnosti Alza.cz zakoupil sadu čtyř lokátorů Samsung SmartTag2. Dne 27. 3. 2025 jsem reklamoval vadný kus. Alza reklamaci zamítla s odůvodněním, že jsem nepředal kompletní balení, přestože reklamace se týkala pouze jednoho vadného kusu. Požadavek na celé balení považuji za neopodstatněný. Navíc požaduji výměnu, protože otevřením zařízení by mohlo dojít ke ztrátě jeho voděodolnosti (IP67). S Alzou jsem opakovaně komunikoval, ale nebylo mi nabídnuto jiné řešení. Prosím o přehodnocení a výměnu vadného kusu za nový.
Samsung SmartTag2, sada čtyř kusů (4-pack), model EI-T5600, zakoupeno u Alza.cz dne 19. 10. 2024. Reklamace se týká jednoho kusu z této sady S/N: RF7X7E95R4XAMB.
Žádám o uznání reklamace a výměnu vadného kusu lokátoru Samsung SmartTag2 za nový kus. Reklamace se týká pouze jednoho kusu ze sady čtyř kusů, nikoliv celého balení. Výměna je požadována místo opravy kvůli obavě z narušení voděodolnosti zařízení (IP67).
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Prodávající může po kupujícím požadovat k posouzení pouze to, co je nutné pro vyřízení reklamace. V některých případech by však požadavek dodání všech komponentů mohl být přiměřený. Záleží na tom, zda je možné vadu i bez těchto dalších komponentů posoudit.
Domníváme se, že v popsaném případě by mohl prodávající požadovat pouze vadný lokátor. Pokud by však ostatní lokátory mohly mít na vadu vliv, mohl by podnikatel požadovat i tyto lokátory.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, děkuji společnosti dTest za vyjádření.Produkt Samsung SmartTag2 je prodáván jako sada čtyř kusů, a z toho důvodu je při reklamaci nutné předat celé původní balení. Výrobce neposkytuje výměnu jednotlivých kusů ze sady a pro účely diagnostiky i případného řešení vyžaduje kompletní set. Pokud by byla reklamace řešena formou výměny nebo dobropisu, je kompletnost balení nezbytná. Vzhledem k tomu, že se o tomto postupu rozhoduje na základě požadavků servisu, musíme na něm trvat i z naší strany. S pozdravem Adéla, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
Jestliže není pro vyřízení reklamace (zejména technickou kontrolu) potřeba celá sada, není spotřebitel povinen ji dodat. Pokud by však byla reklamace vyřízena umožněním spotřebiteli odstoupit od smlouvy, musel by spotřebitel kompletní zboží vrátit. Požadavek servisu na dodání celé sady není, dle našeho názoru, dostatečným argumentem pro zamítnutí reklamace. I nadále tak stojíme za naším původním vyjádřením.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl na vývoj stížnosti reagovat.
Děkuji dTestu za jasné stanovisko a podporu.
I přes to, že reklamace se týká pouze jednoho vadného kusu, rozhodl jsem se celou sadu zaslat zpět – čistě z důvodu předejití dalším průtahům, i když s tímto postupem zásadně nesouhlasím.
Zároveň považuji za důležité uvést, že tento požadavek na kompletní sadu mi způsobil reálné potíže – dva funkční lokátory jsem daroval a musel jsem je kvůli reklamaci komplikovaně získávat zpět. Jako spotřebitel přece nemohu být nucen držet celou sadu pohromadě v očekávání, že snad někdy v budoucnu bude třeba vrátit vše, i když závada se týká jen jednoho kusu.
Domnívám se proto, že původní zamítnutí reklamace bylo nejen právně nepodložené, ale i fakticky nepřiměřené.
Vzhledem k povaze produktu a tomu, že zařízení má voděodolnost IP67, žádám výměnu celé sady za novou – nikoli opravu, která by mohla narušit tuto vlastnost.
Pokud nebude možné zařízení vyměnit, požaduji vrácení celé kupní ceny.
S ohledem na zbytečné zdržení způsobené chybným posouzením první reklamace také očekávám, že reklamace bude nyní vyřízena bez zbytečného prodlení a bez opětovného prodlužování o 30 dnů.
S pozdravem,
Michal Horník
Děkujeme spotřebiteli za poskytnuté vyjádření.
Vzhledem k tomu, že vyjádření spotřebitele směřuje na společnost, přeřazujeme stížnost na ni, aby se mohla vyjádřit.
Dobrý deň,
ďakujem Vám za Vašu správu.
Komunikácia k danej záležitosti bude ďalej pokračovať prostredníctvom oficiálneho dotazu, ktorý sme zaevidovali pod číslom CCT30728121. V rámci tohto čísla sa bude riešiť celá agenda a budeme Vás priebežne informovať o ďalšom vývoji.
S pozdravom
Sedrik
Alza.cz – Oddělení péče o zákazníky