Počet nahlášených stížností: | 606 |
Z toho za letošní rok: | 85 |
Stále v řešení: | 86 |
Dobrý den,
obracím se na Vás ve věci nesprávně vyřízené reklamace u společnosti Zásilkovna. Dne 07.04.2025 jsem odeslala zásilku v hodnotě 3 500 Kč prostřednictvím Zásilkovny. Zásilka byla doručena nesprávnému příjemci, který ji odmítl vrátit. Tuto skutečnost mi potvrdila i zákaznická linka společnosti.
Zásilkovna však tvrdí, že se jedná o „ztrátu během přepravy“ a nabízí pouze základní náhradu 300 Kč s odvoláním na své obchodní podmínky. Tyto podmínky ale nemohou být v rozporu se zákonem – konkrétně s občanským zákoníkem, § 2555 a násl., který jasně stanovuje odpovědnost dopravce za zásilku až do jejího doručení správnému adresátovi.
Domnívám se, že v tomto případě došlo k porušení přepravní smlouvy a zákonných povinností dopravce, a že společnost Zásilkovna zneužívá své obchodní podmínky k odepření oprávněného nároku spotřebitele.
Náhrada škody v plné výši
|
Tweet |
Vztah mezi spotřebitelem a společností se řídí především uzavřenou smlouvou (resp. obchodními podmínkami společnosti) a zákonem č. 29/2000 Sb., o poštovních službách.
Dle § 13 odst. 1 tohoto zákona za škodu vzniklou ztrátou, poškozením nebo úbytkem obsahu poštovní zásilky provozovatel odpovídá jen v rozsahu sjednaném v poštovní smlouvě. Za jinak vzniklé škody na poštovní zásilce odpovídá, jen bylo-li to v poštovní smlouvě sjednáno.
Odstavec 2 zmíněného ustanovení pak stanoví, že při ztrátě poštovní zásilky hradí provozovatel škodu ve výši ceny, kterou měla poštovní zásilka v době a místě jejího poštovního podání. Byla-li však sjednána náhrada škody v paušální výši, provozovatel hradí škodu ve výši sjednané paušální částky.
Dle obchodních podmínek společnosti platí, že Zásilkovna odpovídá oprávněné osobě za škodu vzniklou v důsledku ztráty, poškození nebo úbytku obsahu zásilky v průběhu přepravy. Zásilkovna škodu nahradí, neprokáže-li, že vznik škody nemohla odvrátit.
Zásilkovna odpovídá za škodu vzniklou na zásilce, a to pouze za škodu skutečnou.
Dále je zde uvedeno, že pokud odesílatel nezvolil službu "Kompenzace Hodnoty Zásilky", odpovídá Zásilkovna za škodu vzniklou na zásilce, jejíž místem doručení je výdejní místo nebo Z-BOX, do částky 300,- Kč. Pokud odesílatel zvolil službu "Kompenzace Hodnoty Zásilky", odpovídá Zásilkovna za skutečně vzniklou škodu až do výše udané hodnoty zásilky. U zásilek, jejichž místem doručení je jiná konkrétní adresa příjemce, odpovídá Zásilkovna vždy za skutečnou škodu až do výše 10.000,- Kč.
Více informací k reklamaci u společnosti Zásilkovna s.r.o. nalezne spotřebitel zde: https://www.zasilkovna.cz/reklamace.
Stížnost je možné směřovat i přímo ke společnosti prostřednictvím kontaktního formuláře (dostupného zde: https://www.zasilkovna.cz/kontaktni-formular).
Přestože chápeme rozhořčení spotřebitele, domníváme se, že společnost postupovala v souladu se zákonem.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Českém telekomunikačním úřadu. Tato služba je zpoplatněná 200 Kč (pokud se spor týká peněžitého plnění, je poplatek 4 % z této částky, avšak nejméně 200 Kč). Více informací může spotřebitel nalézt zde: https://ctu.gov.cz/resene-spory-ctu. Kontakty na Český telekomunikační úřad je možné nalézt zde: https://ctu.gov.cz/kontakt.