Počet nahlášených stížností: | 1418 |
Z toho za letošní rok: | 60 |
Stále v řešení: | 22 |
Dobrý den,
obracím se na Vás s žádostí o prověření postupu společnosti Alza.cz a.s. ve věci odstoupení od kupní smlouvy v zákonné 14denní lhůtě.
Dne 23.5.2025 jsme u společnosti Alza.cz a.s. zakoupili základní desku. Po jejím sestavení a zprovoznění přestala náhle fungovat síťová karta. Jelikož jsme nechtěli čekat na standardní reklamační proces, zakoupili jsme jinou základní desku a tuto jsme vrátili v rámci zákonné lhůty pro odstoupení od kupní smlouvy. Při vrácení bylo v systému zvoleno označení „vada zařízení“, přičemž jiné možnosti výběru důvodu vrácení systém nenabízel.
Společnost Alza.cz následně odstoupení zamítla s odůvodněním, že byl zjištěn ohnutý pin pro připojení front panelu (např. pro power/reset tlačítko), což prý znemožňuje akceptaci vrácení zboží.
Žádám o pomoc s řešením této situace a případné ověření, zda byl postup společnosti Alza.cz v souladu se zákonem a jejími vlastními obchodními podmínkami, především Zákon č. 89/2012 Sb. - Odstoupení od smlouvy
Vrácení peněz
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Odstoupení od smlouvy je přitom jednostranný právní úkon, který nepodléhá souhlasu druhé strany. Odstoupením se smlouva od počátku ruší, účastníci si mají vzájemně vrátit to, co si poskytli.
Spotřebitel při odstoupení od smlouvy odpovídá dle § 1833 občanského zákoníku prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží. Tento neurčitý pojem ("nakládání jinak, než je nutné pro seznámení se s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží") je nutné vykládat euro konformním způsobem. Prodávající je tedy dle našeho názoru oprávněn snížit poměrně cenu zboží tehdy, nakládal-li s ním spotřebitel jinak, než jak by s ním mohl nakládat v kamenné provozovně (k tomu blíže viz bod 47 Preambule ke směrnici 2011/83/EU, dostupná z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011L0083&from=EN).
Samotné poškození zboží tedy nebrání právu spotřebitele od smlouvy odstoupit. Spotřebitel by tak měl na odstoupení od smlouvy trvat.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý deň,
so zákazníkom komunikujeme prostredníctvom nášho interného systému pod číslom dotazu CCT30853129. V tomto prípade bolo odstúpenie od kúpnej zmluvy zamietnuté z dôvodu mechanického poškodenia, ktoré bolo jasne zdokumentované kolegami pri príjme produktu.
Kolega zákazníka vopred informoval, že vzhľadom na stav zariadenia je potrebné riešiť situáciu formou škodnej udalosti, nie ako klasické odstúpenie od zmluvy. Tento postup bol zákazníkovi zrozumiteľne vysvetlený a z nášho pohľadu bol správny a v súlade s internými pravidlami aj legislatívou.
Na základe vyššie uvedeného trváme na zamietnutí odstúpenia, pričom komunikácia so zákazníkom naďalej prebieha.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.