Počet nahlášených stížností: | 1423 |
Z toho za letošní rok: | 65 |
Stále v řešení: | 23 |
Dobrý den,
zakoupila jsem 4. 1. 2025 na Alza.cz robotický vysavač Roborock Q5 PRO, právě proto, že obsahuje i mopovací funkci. V květnu přestal fungovat – nereagoval, i když nebyl nijak poškozen. Po dokončení úklidu se vrátil do docku, druhý den nešel zapnout a nereagoval na tlačítka. Vysavač jsem předala k reklamaci, kterou Alza zamítla s odkazem na „poškození vodou“. Stojím si za tím, že jsem ho používala správně a k poškození vodou by nemělo dojít, pokud je výrobek v pořádku – tuto vadu považuji za absurdní, když má mopovací část, mělo by se počítat s určitým kontaktem s vodou. Vysavač jsem po zamítnutí obdržela zpět a žádám znovu reklamaci s novým odborným posouzením. Opravdu nemám tolik peněz na rozdávání, abych řešila znalce nebo opravu. Robot byl drahý a spoléhala jsem na jeho funkčnost.
Robotický vysavač Roborock Q5 PRO
Moje ideální představa řešení je, aby Alza uznala oprávněnost reklamace nebo přístroj vyměnila, případně vrátila peníze nebo jejich část, protože jsem vysavač skutečně nějakou dobu užívala a sloužil mi dobře.
Celá situace mě velmi mrzí, protože jsem až donedávna neměla s tímto internetovým obchodem jediný problém, ale nyní v mých očích zcela ztratil důvěru.
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý deň,
Ďakujeme za Vašu správu.
Ako už uviedol kolega, pri posudzovaní reklamácie sa opierame o vyjadrenie autorizovaného servisného strediska, ktoré je pre nás smerodajné. V tomto prípade znie stanovisko servisu nasledovne:
"Uvedená závada se projevila. Jelikož je tato závada způsobena vnikem neznámé kapaliny do útrob přístroje (vnik neznámé kapaliny v rozporu se záručními podmínkami) v důsledku vysávání tekutin / polití přístroje, požadavek na záruční opravu se tímto zamítá. Fotodokumentace dostupná na reklamace@beryko.cz"
Zároveň Vám bolo oznámené, že máte možnosť vyjadrenie servisu rozporovať. Môžete tak urobiť buď podaním novej reklamácie, alebo predložením odborného stanoviska od nezávislého autorizovaného servisu.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.