Počet nahlášených stížností: | 1428 |
Z toho za letošní rok: | 70 |
Stále v řešení: | 22 |
Dne 17. 06. 2025 jsem zakoupil u společnosti Alza lednici LIEBHERR KGN 52Vc03.
K zásilce byly přibaleny některé brožurky, avšak návod na obsluhu pouze v jiných jazycích, v češtině nikoliv. Tento se dá stáhnout v pdf podobě ze stránek výrobce (nikoliv Alzy). Lednice je ovládána přes dotykový displej, má mnoho možností nastavení (návod v pdf verzi má 36 stran). Jelikož je lednice určena pro starší osobu, která nemá možnost zobrazovat formát pdf, požádal jsem telefonicky o radu pracovníka dTestu. Ten mi sdělil, že prodejce sice může návod poskytnout na nosiči dat, ale na žádost zákazníka je povinen návod dodat v listinné podobě. Také poradil, ze kterých zákonných norem tato povinnost vyplývá.
Ještě téhož dne jsem poslal email společnosti Alza, ve kterém jsem požádal o zaslání návodu v češtině v listinné podobě. V emailu jsem podrobně vysvětlil důvod své žádosti a také připojil znění příslušného paragrafu zákona o ochraně spotřebitele.
Příští den mi od společnosti Alza přišla odpověď. Velmi stručná, s odkazem na stažení návodu v pdf podobě.
(text obou emailů přikládám níže)
Podepsaná "specialistka zákaznického střediska" Alzy buď odpovídala na email, který si ani nepřečetla, nebo se jedná o nějaký "apríl". V každém případě moje důvěra v solidnost společnosti Alza po této urážlivě stručné odpovědi značně klesla.
Nicméně se domnívám, že na návod v češtině v listinné podobě, pro přístroj jehož ovládání není jednoduché (tak jako u starých chladniček), mám nárok.
--------------
email zaslaný 17. 6. 2025 společnosti Alza:
Dobrý den.
Dnes, 17. 06. 2025, mi byla doručena objednávka č. ***- Lednice LIEBHERR KGN 52Vc03.
K zásilce byly přibaleny některé brožurky:
Customer Service, Installation Guide, Quick Start Guide,
avšak do češtiny je přeložen pouze Montážní návod, který obsahuje pouze instrukce pro instalaci lednice.
Bohužel Návod k použití, tedy Quick Start Guide je v 7 jazycích, mezi kterými schází čeština.
U této lednice je tento návod nutný, neboť rozsáhlé možnosti nastavení, včetně změn cílových teplot jednotlivých zón, se provádí pomocí displeje Touch a je třeba znát jednotlivé kroky a jejich sled.
Nejedná se tedy o intuitivní jednoduché ovládání, které je obecně známé, ani o nepřiměřený požadavek.
Svědčí o tom i rozsah návodu, který v pdf podobě má 35 stran. Tento pdf návod v češtině je k dispozici pouze na webu výrobce liebherr.com, odkud je možnosti ho stáhnout,
Bohužel, v tomto případě je lednice určena pro starší osobu, která nevlastní žádný přístroj k zobrazení souborů pdf, a nutně potřebuje návod v listinné podobě.
Žádám tedy tímto o zaslání českého návodu k používání lednice LIEBHERR KGN 52Vc03 v listinné podobě.
Žádám na základě zákona o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb., § 9, odstavců 1 – 3:
(1)
Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Je-li to potřebné s ohledem na povahu prodávaného výrobku nebo poskytované služby a způsob a dobu jejich užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v písemném návodu a aby byly srozumitelné.
(2)
Prodávající poskytne spotřebiteli návod podle odstavce 1 na trvalém nosiči dat. Návod v listinné podobě poskytne prodávající spotřebiteli, pokud o to spotřebitel požádá a není-li to s ohledem na okolnosti nebo způsob uzavření smlouvy, vlastnosti prodávaného výrobku nebo charakter poskytované služby nepřiměřené.
(3)
Povinností uvedených v odstavci 1 a 2 se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti.
Děkuji za včasné zaslaní žádaného návodu k použití.
podpis
--------------------------------
dne 18. 6. odpověď společnosti Alza :
From: sluzebnicek@alza.cz
Sent: Wednesday, June 18, 2025 9:32 AM
To: ***
Subject: Žádost o zaslání návodu k použití v listinné podobě
Dobrý den,
děkujeme za Váš e-mail, návod naleznete zde: https://im9.cz/product-docs/4kodf4gk0udy5uox/N%C3%A1vod%20-%20Liebherr%20KGN%2052Vc03.pdf
V případě dalších přání či dotazů nás neváhejte kontaktovat.
Se srdečnými pozdravy
podpis
Specialista zákaznického servisu
Domnnívám se, že jsem společnosti Alza zaslal dostatečně zdůvodněnou žádost o zaslání návodu v listinné podobě. Odmítnutí této žádosti (včetně její formy) považuji za nesprávné a požaduji splnění zákonných poviností vyplývajících ze zákona o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb., § 9, odstavců 1 – 3.
|
Tweet |
Jak spotřebitel uvádí, na situaci dopadá ustanovení § 9 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Dle něj je prodávající povinen řádně informovat spotřebitele o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Je-li to potřebné s ohledem na povahu prodávaného výrobku nebo poskytované služby a způsob a dobu jejich užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v písemném návodu a aby byly srozumitelné.
Prodávající poskytne spotřebiteli návod na trvalém nosiči dat. Návod v listinné podobě poskytne prodávající spotřebiteli, pokud o to spotřebitel požádá a není-li to s ohledem na okolnosti nebo způsob uzavření smlouvy, vlastnosti prodávaného výrobku nebo charakter poskytované služby nepřiměřené.
Uvedených povinností se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti.
Jestliže podnikatel informační povinnost stanovenou v § 9 zákona o ochraně spotřebitele nesplní, může se dopustit přestupku dle § 24 odst. 5 písm. f) zákona o ochraně spotřebitele, za což může být pokutován Českou obchodní inspekcí.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.