Počet nahlášených stížností: | 1433 |
Z toho za letošní rok: | 75 |
Stále v řešení: | 17 |
Dne 18.6. 2025 jsem zakoupil po internetu software Microsoft 365 v celkové hodnotě 5649 Kč. Tentýž den mi bylo zpřístupněno v elektronické knihovně společnosti Alza. Já jsem se podíval, že to tam je a zjistil jsem, že je to jiné zboží než jsem zamýšlel koupit. Licenční klíče jsem nezobrazoval. Okamžitě jsem telefonicky odstoupil od smlouvy. Slíbili mi vrácení peněz, pokud jsem software nevyužil. Poté se mnou přestali komunikovat. Když jsem je kontaktoval, řekli mi, že jsem klíče využil, což ale není pravda. Znovu jsem písemně odstoupil od smlouvy (emailem) ve 14 denní lhůtě. Email zaevidovali, ale nedostal jsem žádnou odpověď. Nikde jsem neodsouhlasil, že bych odstoupil od 14 denní lhůty pro odstoupení ze smlouvy zprostředkované přes internet. Nyní se mnou obchod nekomunikuje. Software nevyužívám a peníze nemám.
Vrácení kupní ceny
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Právo na odstoupení od smlouvy však není absolutní.
Dle § 1837 písm. l) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy o dodání digitálního obsahu. To platí za splnění všech následujících podmínek:
(i.) tento digitální obsah není dodán na hmotném nosiči, poté co bylo započato s plněním; v případě plnění za úplatu, pokud započalo s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy,
(ii.) podnikatel před uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v takovém případě nemá právo na odstoupení od smlouvy
(iii.) podnikatel poskytl spotřebiteli potvrzení podle § 1824a odst. 1 a 2 nebo § 1828 odst. 3 a 4 .
Digitálním obsahem se rozumí data, která jsou vyprodukována a dodána v digitální podobě, jako jsou např. počítačové programy, aplikace, hry, hudba, videa či texty, bez ohledu na to, zda jsou získána stahováním, metodou streamingu či jiným způsobem.
Zároveň v souladu se zásadou smluvního práva pacta sunt servanda, jež je vyjádřena taktéž v § 3 odst. 2 písm. d) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že daný slib zavazuje a smlouvy mají být plněny. Jestliže se tedy společnost v telefonické komunikaci zavázala k tomu, že spotřebiteli umožní od smlouvy odstoupit a vrátí mu peníze, je povinna svůj závazek dodržet. V tomto případě společnost zavázal její zaměstnanec, který podle § 166 občanského zákoníku společnost zastupuje v rozsahu obvyklém vzhledem k zařazení nebo funkci. Z toho důvodu se domníváme, že by spotřebiteli odstoupení od smlouvy mělo být umožněno.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý deň,
telefonicky som sa spojil so spotrebiteľom, s ktorým sme dospeli k vzájomnej dohode. V rámci riešenia sme sa dohodli na vystavení zľavového šeku za dve licencie s tým, že spotrebiteľ si ponechá jednu z nich.
Naďalej však trváme na našom stanovisku, že v tomto prípade nevzniká nárok na odstúpenie od zmluvy.
Rád by som k tejto otázke zároveň odkázal na odborné vyjadrenie dTestu, ktoré vyššie potvrdzuje naše právne východisko.
V tomto duchu pristupujeme k celej záležitosti s maximálnym zreteľom na zákazníka a jeho spokojnosť.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.
Dobrý den,
potvrzuji, že mě společnost Alza kontaktovala s nabídkou, kterou jsem se rozhodl přijmout, protože jsem se již nechtěl událostí dále zabývat. Společnost mi nabídla ponechat si jednu ze zakoupených licencí, kde mě ovšem sebrala 30 % slevu na zboží, kterou všem poskytuje plošně a akce stále trvá. Tudíž na ni má nárok každý zákazník kromě mě. Je tedy smutné, že Alza nedodržela cenu, za kterou zboží nabízí. Je nehorázné že Alza odepřením mi 30 procentní slevy, takto jedná se zákazníky. Alza by se měla a také jí zaměstnanci velmi stydět.
Peníze za ostatní licence slíbila poslat formou šeku, takže opět si od nich něco musím koupit, i když už nechci.
S řešením nejsem spokojený, nadále trvám na tom, že jsem měl nárok na vrácení celé částky, ale nechci se s nimi už dále handrkovat. Doufám, že splní alespoň to málo co slíbili.
Až se Alza bude opět chlubit tím, jak pomáhá samoživitelům, tak to bude i z peněz jiného samoživitele.
Děkujeme stranám za poskytnutou součinnost.
Protože se strany shodly na vyřešení této stížnosti, uzavíráme ji s dosažením dohody stran.