Počet nahlášených stížností: | 1439 |
Z toho za letošní rok: | 81 |
Stále v řešení: | 11 |
Dobrý den, dal jsem do společnosti Alza, přístroj k opravě (po záruční). Při odsouhlasení ceny opravy jsem požadoval, aby vrátily poškozený díl. Alza sdělila, že tento požadavek předá servisu. Poškozený díl nebyl vrácen, Alza odmítá toto dále řešit.
Jak postupovat dále?.
Vrácení dílu nebo finanční náhrada.
|
Tweet |
Mezi podnikatelem a spotřebitelem byla sjednána smlouva o dílo. Dílem se dle občanského zákoníku rozumí zhotovení určité věci, nespadá-li pod kupní smlouvu, a dále údržba, oprava nebo úprava věci, nebo činnost s jiným výsledkem.
Obecně také platí, že slib zavazuje. Konkrétní zaměstnanec navíc jedná jménem společnosti a při výkonu pracovní činnosti ji v podstatě zastupuje podle § 430 občanského zákoníku. Pokud tedy bylo spotřebiteli sděleno, že mu bude poškozený díl vrácen, mělo by se tak také stát.
Mimo výše uvedené také platí, že pokud bylo vrácení poškozeného dílu mezi stranami ujednáno, avšak společnost svou část dohody nedodržela, jednalo by se o porušení smluvní povinnosti. Podle § 2913 občanského zákoníku platí, že pokud jedna ze stran smluvního závazku porušila svoji povinnost, nahradí škodu z toho vzniklou druhé straně.
Škoda se nahrazuje uvedením do předešlého stavu. Není-li to dobře možné, anebo žádá-li to poškozený, hradí se škoda v penězích.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost splnit závazek bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý deň,
ďakujeme za Vaše vyjadrenie.
Radi by sme sa vyjadrili k Vašej požiadavke na vrátenie vymeneného poškodeného dielu v rámci opravy. Po preverení všetkých dostupných podkladov evidujeme, že zo strany našej spoločnosti nedošlo k žiadnemu záväznému prísľubu, že Vám bude poškodený diel po oprave vydaný.
Zároveň by sme radi uviedli, že v rámci bežného postupu pozáručných servisných opráv sa vymenené diely nevracajú.
V tomto prípade, došlo k vyžiadaniu dielu zo strany servisu, avšak neúspešne.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
Jestliže nebyl spotřebiteli dán závazný příslib, nemusí společnost vyměněný díl vracet, neboť se nejedná ani o běžnou praxi. V opačném případě by však k vrácení povinna byla, jak uvádíme výše.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl na její vývoj reagovat.