Počet nahlášených stížností: | 113 |
Z toho za letošní rok: | 5 |
Stále v řešení: | 6 |
S IKEA Brno řeším objednání montáže kuchyňské linky. Po telefonické domluvě termínu mi byla emailem zaslána objednávka v PDF, která neodpovídala mojí objednávce - nejen, že jsou v ní úplně jiné položky, ale PDF také obsahuje osobní údaje jiného zákazníka, včetně mobilního čísla, emailu, jména, příjmení a adresy dodání. Jedná se o porušení ochrany osobních údajů?
V objednávce je navíc uvedená referenční položka, která v podkladové objednávce tvořila 3800,- z celkové částky, na této objednávce však tato částka započítaná není. Znamená to, že zboží mi bude doručeno, ale nezaplatím za něj, nebo za něj zaplatím zpětně, nebo mi nebude vůbec doručeno?
Poté, co mi bylo zasláno správné PDF s objednávkou jsem si všiml, že částka na objednávce nesedí s částkou na výzvě z platební brány. Stejně tak nesedí číslo platby na platební bráně a číslo objendávky - liší se v první cifře. Co by se stalo, kdybych zaplatil úplně cizí objendávku?
Všechny tyto okolnosti oddalují samotné objednání, nevím, co se stane, když teď platební odkaz propadne, propadne mi i rezervace termínu montáže?
Objasnění ohledně nejasností v rámci objednávky a dodržení sjednaného termínu montáže, zaslání odkazu na platební bránu se správnou částkou a ujištění, že platím za svoji objednávku.
|
Tweet |
V tomto případě doporučujeme spotřebiteli kontaktovat společnost IKEA Česká republika, s.r.o. a informovat ji o vzniklé situaci. Společnost by následně měla spotřebiteli zaslat údaje odpovídající jeho objednávce.
Mezi podnikatelem a spotřebitelem byla sjednána smlouva o dílo (montáž kuchyně). Dílem se dle občanského zákoníku rozumí zhotovení určité věci, nespadá-li pod kupní smlouvu, a dále údržba, oprava nebo úprava věci, nebo činnost s jiným výsledkem.
Dle § 2590 občanského zákoníku zhotovitel provede dílo s potřebnou péčí v ujednaném čase a obstará vše, co je k provedení díla potřeba. Není-li doba plnění ujednána, provede zhotovitel dílo v době přiměřené jeho povaze.
Podle § 2605 OZ platí, že dílo je dokončeno, je-li předvedena jeho způsobilost sloužit svému účelu.
Pokud tedy společnost neprovede dílo v ujednaném termínu ocitá se v prodlení a spotřebitel tak zhotovitele upozorní, že dílo nebylo provedeno včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k plnění (lze poskytnout i mlčky).
Pokud zhotovitel neprovede dílo ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Plnil-li podnikatel zčásti, může spotřebitel od smlouvy odstoupit jen ohledně nesplněného zbytku plnění. Nemá-li však částečné plnění pro spotřebitele význam, může spotřebitel od smlouvy odstoupit ohledně celého plnění.
Mimo to vzniká spotřebiteli právo požadovat slevu z díla, z důvodu porušení smlouvy (neprovedení díla včas). Výše slevy přitom není nikde v zákoně upravena, měla by však být přiměřená.
Zároveň také platí, že poruší-li strana povinnost ze smlouvy, nahradí škodu z toho vzniklou druhé straně. Spotřebitel by tedy mohl požadovat například proplacení nákladů, které mu vznikly v důsledku nedodržení doby dodání díla.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti IKEA Česká republika, s.r.o., Skandinávská 131/1, 15500 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese svého sídla. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty uschovat.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Vážený zákazníku,
velice se omlouváme za vzniklé komplikace.
Po prověření v našich systémech již došlo ke kontaktu s příslušným oddělením a vše by nyní mělo být vyřešeno k vaší spokojenosti.
V případě potřeby nás, prosím, neváhejte kontaktovat na telefonním čísle 296 181 650.
S pozdravem
Vaše IKEA