Počet nahlášených stížností: | 1439 |
Z toho za letošní rok: | 81 |
Stále v řešení: | 12 |
Dobrý den, obracím se na Vás ohledně dotazu/stížnosti na ukončení NEO pronájmu u společnosti ALZA.cz a.s..
27.9.2024 jsem na pobočce v Horních Počernicích převzal do NEO pronájmu počítač MacBook Pro 14" M3 1TB SSD. Pronájem byl na 36 měsíců s měsíčním nájemným 1873Kč s DPH.
Bohužel během desátého měsíce pronájmu se mi změnila životní situace a potřeboval jsem ukončit NEO pronájem za MacBook.
Kontaktoval jsem tedy společnost Alza.cz přes jejich formulář určený pro ukončení NEO pronájmu. Odpověď byla taková, že tuto smlouvu nelze ukončit předčasně, ale že je Alza.cz ochotna přistoupit k ukončení NEO pronájmu pod podmínkou zaplacení odstupného. To má Společnost Alza.cz stanovené jako rozdíl mezi NEO pronájmem a běžnou cenou členství. Tato částka se násobí počtem měsíců, které už klient zaplatil. Kdo a jak určuje cenu za běžnou cenu pronájmu mi není doteď jasné. Odstupné sdělí společnost Alza.cz až na vyžádání.
Nemilé překvapení bylo vyčíslení odstupného ve výši 33 567Kč s DPH. To je také hlavní důvod toho, proč jsem se obrátil na společnost dTest.
Výše odstupného mi přijde naprosto neúměrná. Po desíti měsíčních splátkách jsem zaplatil 18 730Kč s DPH, když k tomu přičtu odstupné, dělá tento pronájem celkem 52 297Kč s DPH a to mi za 10 měsíců přijde opravdu hodně.
V modelovém příkladu pro ukončení pronájmu, který společnost Alza.cz používá i v obchodních podmínkách je zařízení v NEO pronájmu za 700Kč a cena běžného členství 1000Kč. V mém případě je cena běžného členství vypočtena na 5 229Kč. Což je pomalu 3x tolik než NEO pronájem.
Se společností Alza.cz jsem byl vždy maximálně spokojený, ale toto mi přijde přes čáru. Člověk nemůžu vědět co ho v životě čeká a co přijde. Kdybych věděl, jakým způsobem si Alza.cz vypočítá "běžné členství" nikdy bych na tyto podmínky nepřistoupil. Tak, jak je jasná cena za pronájem, musí být přeci zjevné i poplatky za ukončení smlouvy.
Děkuji dTestu za jejich vyjádření a za zprostředkování této služby. Také bych chtěl dopředu poděkovat za vyjádření společnosti Alza.cz
Moc děkuji a přeji všem pěkný den,
Patrik Knápek
MacBook PRO 14" M3 1TB SSD
Výrazně nižší odstupné od NEO pronájmu. Byl bych rád, aby společnost Alza.cz prokázala prozákaznický přístup.
Případně další řešení je dokázat pochybení společnosti Alza.cz a pokračovat s tímto případem k České obchodní inspekci, aby to mohlo ochránit další spotřebitele, pro které by takové odstupné mohlo mít existenční následky.
|
Tweet |
Dle bodu 6.1 podmínek programu Alza NEO (https://www.alza.cz/podminky-programu-alza-neo) se smlouva uzavírá na dobu určitou. Doba trvání smlouvy, tzn. doba užívání konkrétního přístroje, je stanovena v nabídce na e-shopu, kdy v případě mobilních telefonů a wearables je doba trvání smlouvy 24 měsíců a v případě tabletů, notebooků a PC sestav je doba trvání Smlouvy 36 měsíců. Doba trvání smlouvy může být stanovena odlišně v individuální nabídce sestavené společností Alza.
Dle bodu 6.3 může být pak taková smlouva ukončena pouze z důvodů uvedených ve smlouvě.
Poplatek za členství se určuje podle doby trvání smlouvy, smlouvu proto není možné ukončit předčasně. Společnost Alza informuje člena, že je otevřená dohodě o ukončení smlouvy za podmínky, že člen uhradí společnosti Alza náklady spojené s předčasným ukončením smlouvy, tzv. odstupné. Výši odstupného sdělí společnost Alza členovi na požádání.
Odstupné se vypočítá jako rozdíl z poplatku za členství podle zkrácené doby trvání smlouvy a již uhrazených členských poplatků.
Domníváme se, že sdělení výše odstupného spotřebiteli na vyžádání by nemuselo být dostatečným informováním spotřebitele o způsobu a podmínkách ukončení závazku. Jestliže by spotřebitel nebyl o způsobu a podmínkách ukončení závazku řádně informován, mohl by podle našeho názoru namítat, že byl společností uveden v omyl o rozhodující okolnosti. Je-li spotřebitel uveden v omyl, je jeho právní jednání neplatné.
V popsaném případě by se rovněž mohlo jednat o nekalou obchodní praktiku, konkrétně o klamavé opomenutí dle § 5a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Dozor nad dodržováním zákona o ochraně spotřebitele provádí Česká obchodní inspekce, na kterou se lze s podnětem obrátit: https://coi.gov.cz/podatelna/.
Zároveň platí, že výše odstupného musí být přiměřená.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.