Počet nahlášených stížností: | 1453 |
Z toho za letošní rok: | 95 |
Stále v řešení: | 18 |
Dobrý den,
dne 23.7.2025 jsem na Alza.cz zakoupil nový telefon iPhone 16 Pro Max 256GB.
Současně jsem zaslal zpět svůj starší telefon iPhone 14 Pro 128GB, zakoupený na Alza.cz dne 6. 6. 2023, k výkupu včetně sjednaného výkupního bonusu 2 500 Kč.
Technik společnosti Alza.cz mě následně e-mailem informoval, že na telefonu byla zjištěna závada fotoaparátu, která se projevuje pouze za velmi specifických podmínek (při použití x3 zoomu na světlém pozadí se objeví „kulatá skvrna“). Z tohoto důvodu byla odkupní cena snížena z původních 12 500 Kč na 2 500 Kč.
O této závadě jsem nikdy předtím nevěděl, protože při běžném používání telefonu nebyla patrná. Závadu jsem ověřil zpětnou kontrolou fotografií v telefonu a zjistil jsem, že se na některých snímcích pořízených 30. 4. 2024 a 1. 5. 2024 tato vada již objevuje. Lze předpokládat, že při podrobnějším prohledání galerie by se našlo více takových fotografií.
Domnívám se proto, že se jedná o skrytou vadu zařízení, která vznikla až po určité době užívání (přibližně po 11 měsících, možná dřív) a na kterou se vztahuje zákonná záruka 24 měsíců. Na základě tohoto zjištění a doložených fotografií jsem podal žádost o reklamaci s odkazem na výskyt skryté vady.
Alza.cz mou žádost opakovaně zamítla s odůvodněním, že jsem závadu měl uplatnit do 2 let od koupě telefonu a po této lhůtě již reklamaci nelze provést. Domnívám se však, že jsem zákonnou lhůtu dodržel a na reklamaci mám nárok, neboť závada byla prokazatelně přítomná a vznikla v době trvání záruky.
Děkuji za vyřízení.
***
***
iPhone 14 Pro 128GB Stříbrná
Záruční Oprava Telefonu a následný výkup. jak bylo původně v plánu.
Záruční Oprava Telefonu.
Výměna Telefonu za nový kus nebo Finanční náhrada.
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Mobilní telefon byl však zakoupen dne 6. 6. 2023, a proto již uplynula zákonná jednoletá lhůta, během níž se má za to, že vada existovala při převzetí věci. V tomto případě tedy důkazní břemeno přechází zpět na spotřebitele, který musí prokázat, že vada vznikla v důsledku okolností existujících již při převzetí, případně že má původ v porušení povinností prodávajícího.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR msp.gov.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Práva z vadného plnění je spotřebitel oprávněn uplatnit tehdy, pokud se během dvou let od převzetí zboží projevila na tomto zboží vada. Lhůta, po kterou lze právo z vad uplatnit, je podle našeho názoru obecná tříletá promlčecí lhůta. Spotřebitel má tedy možnost uplatnit práva z vadného plnění do tří let od okamžiku, kdy se o vadě dozvěděl, resp. dozvědět mohl a měl (§ 619 a § 629 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). S ohledem na zásadu zákazu zneužití práva doporučujeme reklamaci uplatňovat vždy neprodleně poté, co spotřebitel vadu věci zjistí. Spotřebitel bude muset vždy prokázat, že věc byla vadná již během prvních 2 let od převzetí.
V tomto případě by tedy fotografie mohla sloužit jako důkaz toho, že se vada projevila již ve dvou letech od převzetí zboží.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý deň,
ďakujeme Vám za Vašu správu.
Na základe preverenia fotodokumentácie a internej komunikácie kolegov musíme zotrvať na našom pôvodnom stanovisku. Produkt bol prevzatý dňa 07.06.2023 o 07:41, čo už predstavuje časový odstup, pri ktorom nie je možné hovoriť o skrytej závade.
Rozumieme však, že s naším stanoviskom nemusíte súhlasiť. V takom prípade máte možnosť predložiť nezávislý znalecký posudok, ktorý by bol pre nás smerodajný pri ďalšom riešení reklamácie.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.
Hodnocení: