Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1475
Z toho za letošní rok:117
Stále v řešení:12
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Úspěšnost případů

54.2 %
Počet procent vyřešených stížností v rámci služby VašeStížnosti.cz (800 z 1475)

Hodnocení spokojenosti

67%
33%
Uvedená procenta vychází z 356 hodnocení od spotřebitelů help

#82935Předčasné ukončení pronájmu Alza NEO

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

1 měsíc 14 dnů 4 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
15.08.2025, před 3 měsíci

Robert Dominguez

Znění stížnosti

Dobrý den,

chtěl bych poprosit o radu/pomoc ohledně předčasného ukončení programu Alza NEO. Již jsem vznesl dotaz i na ČOI, protože pracovníci zákaznické podpory Alzy nemají ochotu nic řešit, jelikož mají zkušenost, že stížnosti, jako tato moje, se nakonec jen zametou pod koberec (viz i ostatní podobné stížnosti zde). Ale za pokus to stojí :)

V obchodních podmínkách k tomuto programu mají napsáno toto:

6.3. Smlouva uzavřená na dobu určitou podle odst. 6.1. těchto Podmínek může být
ukončena pouze z důvodů uvedených ve Smlouvě.
Poplatek za členství se určuje podle doby trvání Smlouvy, Smlouvu proto není možné
ukončit předčasně. Společnost Alza informuje Člena, že je otevřená dohodě o
ukončení Smlouvy za podmínky, že Člen uhradí společnosti Alza náklady spojené
s předčasným ukončením smlouvy, tzv. odstupné. Výši odstupného sdělí společnost
Alza Členovi na požádání.
Odstupné se vypočítá jako rozdíl z poplatku za členství podle zkrácené doby trvání Smlouvy
a již uhrazených členských poplatků.

Z mého pohledu je to sice taková dvojsečná formulace, ale počítal jsem na základě této informace s tím, že budu mít možnost předčasně smlouvu ukončit se smluvní pokutou podle jednoznačně formulovaného výpočtu v tomto bodě jejich podmínek.

Vzal jsem tedy měsíční částku, kterou mi kdysi poslali s dvouletým závazkem (1876.41,-) a odečetl měsíční částku tříletého závazku (1508,-), výsledek (368,4) a vynásobil 24 měsíci, což je doba, kterou zařízení již mám. Vyšla mi tedy pokuta 8841.6,-.

Napsal jsem na jejich podporu s žádostí o vygenerovaní pokuty a jejich pracovník mi odepsal, že pokuta je 12753,-, tedy o 3911.4,- více. Když jsem se ohradil, že to nesouhlasí s jejich podmínkami, tak mi tento pán napsal takový generický email se sdělením, že Alza nemá povinnost mi sdělovat detaily výpočtu a v podstatě, že když je toto odstoupení jen dohoda, mohou si cenu určit oni a já s ní musím buď souhlasit, nebo pokračovat v programu.

Poslal jsem tedy email se svým nesouhlasem a podrobnými informacemi na jejich stížnostní oddělení, ale jak jsem i čekal, kolega ze stížnostního oddělení se domluvil se svým druhým kolegou, a napsal mi v bledě modrém to samé. Navíc mě toto vyřizování zdrželo, takže jsem musel zaplatit další měsíc pronájmu, tedy 1508,-.

Přiznám se, že si nejsem jistý, jestli jsem v právu, ale zdá se mi trochu nefér, že by mohli mít v podmínkách jasně formulovaný výpočet, a pak by si mohli cenu určit libovolně.

Prosím tedy o pomoc, nebo o potvrzení, že jsou v právu. V případě potřeby mohu zaslat konkrétní konverzace a dokumenty.

Předem moc děkuji za případné informace.

S pozdravem
Dominguez


Produkt

Alza NEO pronájem - MacBook Pro 16" M2 PRO CZ 2023 Stříbrný


Požadované řešení

Snížení pokuty. Příp. i změna obchodních podmínek, aby jasně uváděly, že pokuta může být (i násobně) vyšší, než jakou uvádějí, aby se lidi mohli rozhodnout, jestli podepíší, podle pravdy.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
22.8.2025 15:41, před 3 měsíci

Poplatek za členství se určuje podle doby trvání smlouvy, smlouvu proto není možné ukončit předčasně. Společnost Alza informuje člena, že je otevřená dohodě o ukončení smlouvy za podmínky, že člen uhradí společnosti Alza náklady spojené s předčasným ukončením smlouvy, tzv. odstupné. Výši odstupného sdělí společnost Alza členovi na požádání.

Odstupné se vypočítá jako rozdíl z poplatku za členství podle zkrácené doby trvání smlouvy a již uhrazených členských poplatků.

Domníváme se, že sdělení výše odstupného spotřebiteli na vyžádání by nemuselo být dostatečným informováním spotřebitele o způsobu a podmínkách ukončení závazku. Jestliže by spotřebitel nebyl o způsobu a podmínkách ukončení závazku řádně informován, mohl by podle našeho názoru namítat, že byl společností uveden v omyl o rozhodující okolnosti. Je-li spotřebitel uveden v omyl, je jeho právní jednání neplatné.

V popsaném případě by se rovněž mohlo jednat o nekalou obchodní praktiku, konkrétně o klamavé opomenutí dle § 5a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Dozor nad dodržováním zákona o ochraně spotřebitele provádí Česká obchodní inspekce, na kterou se lze s podnětem obrátit: https://coi.gov.cz/podatelna/.

Zároveň platí, že výše odstupného musí být přiměřená.

Jestliže výše odstupného odpovídá výpočtu ve smlouvě, jedná se pouze o otázku řádného informování spotřebitele. V případě, že spotřebitel nemá možnost tuto částku vypočítat, domníváme se, že jeho informování o výši odstupného není řádné. Dozorový orgán (v tomto případě Česká obchodní inspekce), případně soud, však může být jiného názoru.

Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
27.8.2025 11:06, před 3 měsíci

Dobrý den, děkuji za Vaši zprávu a společnosti dTest za vyjádření. Více informací jsme Vám v tuto chvíli již zasílali na Vaši e-mailovou adresu. V tomto případě je stanovisko naší společnosti nadále neměnné, jelikož postup a výše poplatku vychází z platné legislativy, se kterou jste svým nákupem u naší společnosti souhlasil. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
29.9.2025 21:33, před měsícem

Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Uzavření stížnosti

Publikováno
29.9.2025 22:38, před měsícem


Robert Dominguez

Hodnocení:

Komentář: Samozřejmě truhlíci z Alzy trvají na svém, protože ze zkušenosti ví, že za spotřebitele se zadarmo nikdo nepostaví a že ten se kvůli pár tisícům nebude pouštět do soudního sporu, který by ho stál spoustu času a nervů. Pracovníci ČOI mi sice napsali, že se jim zdá, že jsem v právu, ale tím to pro ně skončilo :)