| Počet nahlášených stížností: | 1475 |
| Z toho za letošní rok: | 117 |
| Stále v řešení: | 12 |
67%
33%
#83219Stížnost na zrušení objednávky televize u Alza.cz
Dne 1. 9. 2025 u společnosti Alza.cz začala akce „Alza dny“. Jako zákazník, jenž je navíc součástí programu Alza Benefit, jsem vyhledával zajímavé spojení těchto dvou slev. Po delším hledání jsem našel několik atraktivních nabídek a nakonec jsem objednal televizi Sencor SLE 65Q871B.
2. 9. 2025 jsem obdržel e-mail, že zboží zajišťujete a budete mě informovat.
4. 9. 2025 mi přišel e-mail, že odstupujete od kupní smlouvy z důvodu „zjevné chyby v ceně“. Domnívám se, že o zjevnou chybu nešlo. Cena, za kterou jsem objednal, byla dostupná pouze v rámci programu Alza Benefit, tedy nikoli pro všechny zákazníky. Navíc program Benefit poskytuje různou úroveň slevy – u mého druhého účtu byla například sleva na stejný produkt o 2 000 Kč menší. To ukazuje, že sleva nebyla výsledkem chyby, ale součástí cíleně nastaveného systému.
Téhož dne (4. 9. 2025) jsem zaslal Alze e-mail, kde jsem vyjádřil svůj nesouhlas s odstoupením a trval na plnění smlouvy.
6. 9. 2025 mi přišel další e-mail, kde už byl jako důvod storna uveden „dlouhodobý nedostatek zboží“. Tento důvod je v rozporu s předchozím vysvětlením a navíc neodpovídá skutečnosti – daný model televize je dostupný u jiných prodejců i přímo u výrobce.
8. 9. 2025 mi Alza zaslala stručnou odpověď na email ze dne 4.9., která pouze zopakovala, že objednávka byla stornována, aniž by reagovala na mé předchozí námitky.
Téhož dne (8. 9. 2025) jsem na tento e-mail reagoval podrobným shrnutím celé situace a poukázal na rozpory v jejich tvrzeních. Do dnešního dne jsem na tento e-mail neobdržel odpověď.
Mám tedy za to, že společnost Alza.cz bezdůvodně odstoupila od již uzavřené kupní smlouvy. Cena nebyla zjevně chybná a tvrzení o dlouhodobé nedostupnosti není pravdivé.
Žádám proto o pomoc při zajištění dodání objednaného zboží za sjednanou cenu.
Sencor SLE 65Q871B
Žádám, aby mi společnost Alza.cz dodala televizi Sencor SLE 65Q871B za cenu, za kterou jsem ji řádně objednal a uhradil.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Byla-li uzavřena kupní smlouva, je povinností kupujícího zaplatit kupní cenu a povinností prodejce dodat smluvené zboží. Spotřebitel tedy může trvat na tom, aby společnost Alza plnila v souladu se smlouvou.
Vzhledem k výši kupní ceny výše zmiňované televize se domníváme, že rozdíl 2 000 Kč ve slevě by nemusel být pro spotřebitele zjevně patrnou chybou v ceně, takže z tohoto důvodu by nemohl podnikatel od smlouvy odstoupit. Taktéž, pokud již byla uzavřena kupní smlouva, je podnikatel povinen zajistit plnění i přes obtíže, podle § 2006 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník "lze-li splnit za ztížených podmínek, s většími náklady, s pomocí jiné osoby nebo až po určené době", je podnikatel i tak povinen plnit. Domníváme se proto, že "dlouhodobý nedostatek zboží" není důvodem pro odstoupení od smlouvy, protože podnikatel může zajistit zboží například u jiného dodavatele. Podle odst. 2 stejného ustanovení nemožnost plnění musí prokázat dlužník, v tomto případě společnost Alza.
Z popisu však nevyplývá jaká byla původní cena a za jakou cenu spotřebitel zboží koupil, což může být pro posouzení klíčové.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý deň,
ďakujeme Vám za zaslané vyjadrenie.
Aby sme mohli vzniknutú záležitosť riadne preveriť a ďalej riešiť, prosíme Vás o doloženie príslušných podkladov, predovšetkým čísla objednávky. Po ich obdržaní sa na celú problematiku detailne pozrieme a podnikneme potrebné kroky.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.
Objednávka č. 559516334
Dobrý deň,
ďakujeme za Vašu správu.
Radi by sme Vás informovali, že spotrebiteľovi sme v rámci internej komunikácie zaslali odpoveď spolu s ponúknutou kompenzáciou za vzniknuté ťažkosti.
Pre Vašu informáciu prikladáme nižšie primárnu časť zaslaného e-mailu:
"ďakujeme Vám za Vašu správu v súvislosti so sťažnosťou.
Veľmi nás mrzia komplikácie, ktoré vznikli v súvislosti s nesprávne zobrazenou cenou produktu. Radi by sme Vám poskytli podrobnejšie vysvetlenie.
U produktu „65" Sencor SLE 65Q871B“ došlo k chybnému naceneniu. Správna cena mala byť 6 400 CZK, avšak pri niektorých objednávkach bola uvedená nesprávna cena, v niektorých prípadoch až vo výške 2 139 CZK. Na základe takto uvedenej ceny mohlo byť pre spotrebiteľa zrejmé, že ide o omyl.
Kúpna zmluva síce bola uzavretá, avšak naša spoločnosť od nej odstúpila z dôvodu uvedenia chybnej ceny. Tento postup je v súlade s našimi Všeobecnými obchodnými podmienkami, konkrétne bodmi 10.1 (a pododstavcami 10.1.1 až 10.1.4) a 10.2.
Na základe uvedených skutočností však musíme zotrvať na našom stanovisku ohľadom zrušenia objednávky.
Zároveň Vás chceme uistiť, že danú situáciu interne dôkladne preverujeme a podnikáme opatrenia, aby sa podobné prípady v budúcnosti neopakovali."
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.
Dobrý den,
děkuji za Vaši reakci k mé stížnosti.
Ve Vašem vyjádření sami uvádíte, že správná cena televize Sencor SLE 65Q871B měla být stanovena na cca 6 400 Kč (z původní ceny 12 990 Kč). Tímto sami potvrzujete, že produkt měl být nabízen s více než 50% slevou, tedy za cenu, která už sama o sobě působí velmi atraktivně a je poměrně běžná v rámci kombinace akce „Alza dny“ a programu „Alza Benefit“.
Já jsem televizi objednal za 4 106 Kč díky programu Alza Benefit, který není všem dostupný všem zákazníkům, má různé úrovně a slevy nejsou pro všechny zákazníky stejné. U druhého Alza Benefit účtu, který mám k dispozici, byla cena asi o 2 000 Kč vyšší (cca 6 200 Kč), což dokonce téměř odpovídá Vámi uváděné „správné“ ceně. Logicky jsem ale využil silnější Benefit, který mi nabídl nižší cenu. Na tuto cenu se následně uplatnila dodatečná sleva v rámci Alza dnů.
Po Vašem zrušení objednávky dle kapitoly 10 Všeobecných obchodních podmínek s odůvodněním „zjevné chyby v ceně“ jsem byl velmi překvapen. Váš e-shop v té době nabízel mnoho produktů s obdobně vysokými slevami. Uvádím dva příklady (viz přiložené snímky z aplikace):
• Giant Dragon Indoor Table Tennis Table: původní cena 15 499 Kč, cena s Benefitem 7 850 Kč, a po dalším uplatnění akce dokonce 6 280 Kč.
• Airthings Renew: původní cena 10 990 Kč, cena s Benefitem 6 901 Kč, a po akci Alza dnů jen 3 450 Kč.
Tyto příklady jasně ukazují, že více než 50% sleva, a dokonce i ceny hluboko pod polovinou původní částky, nejsou v rámci kombinace Vašich akcí nijak výjimečné a nelze je tedy považovat za zjevně chybné.
Navíc samotný postup, kdy byla objednávka nejprve potvrzena, následně po čtyřech dnech stornována s odůvodněním „zjevná chyba“ a po dalších dvou dnech zrušena s úplně jiným důvodem („nedostupnost“), pak na mě jako zákazníka působí velmi neseriózně.
Můj e-mail z 8. 9. zůstal k dnešnímu dni bez odpovědi a kdyby nebylo dTestu, byl bych pravděpodobně ignorován dodnes, proto bych preferoval řešení zde a kompenzaci ve formě 500 Kč voucheru považuji za nedostatečnou.
Trvám proto na dodání objednaného zboží.
Děkuji za Vaše znovuposouzení a věřím, že se podaří najít férové řešení.
Dobrý deň,
ďakujeme za vyjadrenie zo strany spotrebiteľa.
Dovoľte nám ospravedlniť sa za nesprávne informácie, ktoré boli uvedené v súvislosti s cenou produktu. V prípade produktu „65'' Sencor SLE 65Q871B“ bola jeho bežná cena 10 735,54 CZK bez DPH. V objednávke č. 559516334 však bola uvedená cena 3 390,49 CZK bez DPH. Na základe tejto skutočnosti je zrejmé, že sa jednalo o chybnú cenu v zmysle našich Všeobecných obchodných podmienok.
So spotrebiteľom sme sa osobne spojili a ponúkli mu kompenzáciu vo výške 2 000 CZK vo forme darčekového šeku. Spotrebiteľ však navrhol vlastné riešenie a to kompenzáciu vo výške 6 400 CZK. Tento návrh, žiaľ, nemôžeme prijať.
Naša ponuka kompenzácie vo výške 2 000 CZK vo forme darčekového šeku zostáva naďalej v platnosti. V prípade, že spotrebiteľ túto ponuku akceptuje, kompenzácia mu bude vystavená a zaslaná.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.
Dobrý den,
Přijímám nabídku společnosti Alza na celkovou kompenzaci ve výši 2 500 Kč (500 Kč již obdržených + 2 000 Kč dodatečných formou dárkového šeku). Stížnost uzavřu po jeho obdržení.
Současně však musím zdůraznit, že komunikace ze strany Alzy byla nejednotná, místy zavádějící a v jednotlivých vyjádřeních se objevovaly rozpory.
Rád bych také poděkoval dTestu, protože bez jejich pomoci by se mnou Alza pravděpodobně vůbec nekomunikovala.
Dobrý deň,
ďakujeme za Vaše vyjadrenie. Kompenzáciu sme vystavili a zaslali spotrebiteľovi. Preto Vás prosíme o potvrdenie zo strany spotrebiteľa, či kompenzáciu obdržal.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.
Hodnocení:
Komentář: Kompenzace obdržena dle domluvy.