| Počet nahlášených stížností: | 1475 |
| Z toho za letošní rok: | 117 |
| Stále v řešení: | 12 |
67%
33%
#83255Nedodržení 30 denní reklamační lhůty a odmítnutí odstoupení od smlouvy
Dobrý den,
jelikož se nám pokazila rok stará pračka, ta jsem dne 17.6.2025 podal reklamaci přes systém e-shopu ALZA a obdržen e-mail a o registraci reklamace ***
Ve stejný den mi přišla informace, že výrobek nemám nikam odesílat z důvodu velikosti
+ že mě budete kontaktovat o dalším postupu
18.6. E-mailem jsem od ALZA obdržel postup pro opravu výrobku v rámci reklamace (tj. objednání technika, který přijede na adresu)
18.6. Zároveň i telefonát, že zboží nemám nikde odesílat z důvodu velikosti a že technik přijede na adresu
18.6. Telefonicky kontaktován servis, sděleny všechny ALZOU předané informace/čísla o případu a mám vyčkat na kontakt technika
27.6. E-mailem poslaná ALZE informace, že se mi nikdo ještě neozval
27.6. Telefonicky kontaktován servis z mé strany, kde mi paní případ potvrdila a že se mi někdo ozve
1.7. ALZOU poslán (automatický) e-mail, že jsem nedodal zboží
2.7. V rozporu s e-mailem výše mě kontaktovala *** z Alzy e-mailem s dotazem, zda již technik na adresu na opravu pračky dorazil?
2.7. E-mailem jsem odpověděl, že ne, že jsem urgoval ALZU i servis a nikdo situaci neřeší. Zároveň jsem již upozornil, že mám obavy, aby se stihla 30 denní lhůta na vyřízení reklamace.
21.7. E-mailem zasláno odstoupení od smlouvy se všemi náležitostmi
22.7. E-mailem se mě ptá p. *** z Alzy pod jakým číslem je vedená reklamace, ač je číslo uvedené v odstoupení a ve veškeré komunikaci
Poté 6 dní nic
29.7. E-mail od ALZY s velkým textem Odstoupení od smlouvy.... a že zajistíte svoz pro co nejrychlejší dořešení. (ani zmínka, že by reklamace dále pokračovala)
30.7. Potvrzen svoz
7.8. Jsem obdržel e-mail, že jste zboží přijali k vyřízení
11.8. E-mailem jsem se informoval o stavu, jelikož bylo již 11 dní od svozu
16.8. Automatický e-mail že na případu pracují
17.8. E-mail od p.*** , že reklamační lhůta běží do 6.9.2025
Následně jsem podal odpor vůči této informaci a žádal opět o vrácení finanční částky, protože nebyla dodržena zákonná lhůta pro vyřízení reklamace. Následně mě vždy kontaktoval jiný pracovník a i přes veškerou mou snahu trvali na svém.
Dne 22.8.2025 mi poslali pračku zpět, kterou jsem odmítl převzít. Z důvodu vyhrožování ze strany pracovníků Alzy, že pokud pračku nepřevezmu, tak ji ekologicky zlikvidují a nebudu mít nárok na náhradu. Pračku jsem tedy pro minimalizaci dalších budoucích nákladů převzal a snažím se vyřešit situaci touto cestou.
Z výše uvedeného je zřejmé, že jsem udělal vše, co po mě bylo požadováno a že reklamační lhůta běžela, protože se mě i pracovníci ALZY jak oprava probíhá dotazovali.
Pračku jsem fyzicky neposílal, protože mě ALZA telefonicky i e-mail informovali/zdůrazňovali, že ji posílat z důvodu velikosti nemáme a mám vyčkat na technika. (tato informace je dokonce zdůrazněna barevně v daném e-mailu)
Reklamační lhůta začíná běžet dnem podání reklamace tj. již to bylo více než 2 měsíce
Celou situaci a jsem po uplynutí zákonné reklamační lhůty konzultoval s právním oddělením Dtestu a vašestížnosti.cz, kteří mě utvrdili, že jsem jednal aktivně a tak jak jsem měl. Následně jsem postupoval dle jejich pokynů.
Opětovně tedy žádám od ALZY vrácení finanční částky 6 805 Kč na bankovní účet ***.
V případě potřeby doplnění jakýchkoliv informací, mě prosím kontaktujte.
Předem děkuji za Vaši odpověď a snad již dořešení situace.
S pozdravem,
Dubský
Parní pračka BEKO WUE7726XWST
Opětovně tedy žádám od ALZY odvoz neobjednaného plnění zpět a vrácení finanční částky 6 805 Kč na bankovní účet ***
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje. Pokud byla reklamace uplatněna 17.6., pak má podnikatel lhůtu na vyřízení reklamace skutečně do 17.7. Výjimkou by byla situace, kdy by byl v prodlení spotřebitel, to ale z popisu situace spotřebitelem nevyplývá.
V tomto případě máme za to, že reklamace nebyla vyřízena včas ani řádným způsobem, jelikož "Vyřídit reklamaci" v sobě zahrnuje i umožnění, aby spotřebitel mohl s reklamovanou věcí disponovat. To znamená, že v (obvykle) 30denní lhůtě by mělo být nejen rozhodnuto o reklamaci (zamítnuta nebo uznána), ale v této lhůtě by měla být reklamovaná věc také:
- buď připravena k vyzvednutí v rámci pracovní doby prodávajícího (o možnosti vyzvednutí však musí prodávající spotřebitele prokazatelně informovat),
- anebo doručena spotřebiteli v poslední den lhůty k vyřízení reklamace do místa jeho bydliště, pokud bylo mezi stranami smluveno, že prodávající věc spotřebiteli doručí.
Spotřebiteli proto vzniká právo odstoupit od smlouvy kdykoliv do vyřízení reklamace, jak již dle popisu učinil. Společnost je následně povinna vrátit spotřebiteli zaplacenou kupní cenu.
Pokud by však podnikatel peněžní prostředky spotřebitele dále zadržoval bez právního důvodu, jedná se o bezdůvodné obohacení (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Zároveň se domníváme, že pokud spotřebitel společnost již o odstoupení od smlouvy informoval a i přesto mu byla pračka vrácena, mohlo by se jednat o neobjednané plnění. V takovém případě dle § 1816 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nemusí spotřebitel společnosti na své náklady nic vracet, ani ji o tom vyrozumět. Společnost by v případě sporu musela prokázat, že smlouva byla se spotřebitelem ohledně konkrétního produktu uzavřena a tento produkt byl ze strany společnosti opravdu zaslán.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý deň,
ďakujeme Vám za zaslanie sťažnosti a radi by sme upresnili okolnosti predmetnej záležitosti.
Z našej strany bola poskytnutá informácia, že reklamáciu je možné riešiť aj prostredníctvom autorizovaného servisu, čo v mnohých prípadoch znamená rýchlejšie vybavenie než priamo u nás.
Reklamácia č. ASRE251051171 bola založená dňa 17. 06. 2025 o 16:08, avšak k fyzickému prijatiu spotrebiča došlo až 07. 08. 2025 o 17:44. Dôvodom bolo, že podľa vyjadrenia spotrebiteľa sa uskutočnil až vtedy zvoz zariadenia, keďže pri komunikácii s autorizovaným servisom vznikli komplikácie.
Z tohto dôvodu začala plynúť zákonná lehota na vybavenie reklamácie až odo dňa prijatia spotrebiča, pričom celá reklamácia bola zo strany našej spoločnosti ukončená v stanovenej lehote – a to kladne, opravou produktu.
Chápeme však vzniknuté ťažkosti a v záujme prozákazníckeho riešenia Vám vieme ponúknuť možnosť vystavenia dobropisu. V takom prípade je potrebné, aby bol spotrebič vrátený späť do našej spoločnosti. V prípade Vášho súhlasu založíme v našom internom systéme príslušný záznam a budeme s Vami komunikovať ohľadom dohody na odovzdaní, resp. zabezpečení zvozu spotrebiča.
Prosím, dajte nám vedieť, či s navrhovaným riešením súhlasíte.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.
Dobrý den pane Sedrik,
ano, souhlasím a prosím o:
- založení záznamu ve Vašem interním systému
- objednání bezplatného svozu daného spotřebiče Beko (pračky)
- o vystavení dobropisu na mé jméno na částku 6 805 Kč (Číslo bankvoního účtu zde uvádět nemohu, uvedu po dotazu či v internímu systému.)
Prosím o potvrzení a kontakt s termínem odvozu.
S pozdravem,
Dubský
Dobrý deň,
ďakujeme za vyjadrenie zo strany spotrebiteľa.
V tejto súvislosti sme otvorili nový prípad s číslom CCT32331310, pod ktorým budeme situáciu ďalej spracovávať. So zákazníkom budeme komunikovať priamo prostredníctvom našich interných systémov, aby sme zabezpečili plynulý priebeh a čo najrýchlejšie vyriešenie celej záležitosti.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.
Vyjádření dTestu
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Hodnocení:
Komentář: Velmi děkuji týmu Dtest za pomoc při řešení sutuace. Společnost Alza až po využití všech možností jako je ČOI, vasestihnozsti a předžalobní upomínka uznala naše právo a vrátila peníze za odstoupení od smlouvy. Avšak pouze za hodnotu výrobku nikoliv další náklady, které nám vymáháním vznikly. A také nepočítám psychyckou újmu, kdy jsme byli 4 měsíce bez pračky. Pro mě e-shop Alza skončila jako taková. Jak se říká, v nouzi poznáš přítele a Alza rozhodně jim není. Zneužívá svého postavení na trhu a klientům pak nezbývá nic jiného než se zdlouhavě bránit.