| Počet nahlášených stížností: | 730 |
| Z toho za letošní rok: | 25 |
| Stále v řešení: | 4 |
53%
47%
#83339Vodafone - neoprávněné účtování poplatku za roaming a arogantní přístup k zákazníkovi
Dne 23. 8. 2025 mi společnost Vodafone Czech Republic a.s. neoprávněně naúčtovala poplatek 199 Kč za službu "Roaming na den". K aktivaci této služby došlo automaticky poté, co můj telefon v zahraničí (mimo schengenský prostor) přenesl nepatrné množství dat (1,88 MB) zcela bez mého vědomí a přímého zásahu. Jednalo se o technický přenos na pozadí, typický například pro kontrolu času nebo notifikací.
I přes opakované reklamace, kde jsem zdůraznila, že data jsem nevyužila úmyslně a že poplatek je za nevyužitou službu naprosto neúměrný (199 Kč za 1,88 MB!), Vodafone můj požadavek na storno zamítl.
Jeho postup považuji za:
Nekalou obchodní praktiku – účtování poplatku za službu, která nebyla vědomě využita.
Arogantní – v emailové komunikaci zaměstnankyně reklamačního oddělení explicitně uvedla, že na mé další námitky "už nebudou reagovat".
Neetický – Vodafone sám přiznává, že nedokáže rozlišit mezi úmyslným použitím dat a technickým šumem, ale i přesto poplatek vymáhá.
Kompletní komunikaci s Vodafonem mám k dispozici. Kvůli tomuto přístupu a neochotě cokoli řešit jsem se rozhodla okamžitě ukončit veškeré služby u Vodafonu a podat podnět na Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Tímto veřejně varuji ostatní zákazníky před těmito praktikami. Vodafone si neváží vašich peněz ani vaší loajality.
Roaming na den
Okamžité a bezpodmínečné storno poplatku ve výši 199 Kč za službu "Roaming na den" z důvodu neoprávněného a neúmyslného aktivování (přenos 1,88 MB dat bez mého vědomí).
Zároveň trvám na přepracování vyúčtování a zaslání revidované verze bez této položky.
Dále jsem se z důvodu tohoto jednání rozhodla ukončit veškeré služby u Vodafonu a požaduji bezproblémový přenos čísla k novému operátorovi bez jakýchkoli sankčních poplatků.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Spotřebitel je povinen platit pouze za služby, které si prokazatelně objednal. Žádá-li společnost zaplacení údajné dlužné částky, musí také prokázat, že k tomu má právní důvod. V případě že tento důvod neprokáže, jednalo by se pravděpodobně o bezdůvodné obohacení ze strany podnikatele.
Jestliže ale spotřebitel měl špatně nastavený telefon, který následně vyžádal nastavení služby roaming, pak je potřeba na čerpání dat pohlížet jako na objednané plnění.
Pokud prodávající požaduje platbu za službu, kterou spotřebiteli dodal, ačkoli si ji spotřebitel neobjednal, mohly být také naplněny znaky agresivní obchodní praktiky, jež patří mezi zakázané nekalé obchodní praktiky podle zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitel by v takovém případě mohl žádat náhradu škody, která mu vznikla v souvislosti s porušením zákonné povinnosti ze strany prodávajícího.
Nesouhlasí-li spotřebitel s vyúčtováním služeb má právo uplatnit reklamaci.
Reklamaci vyúčtování je potřeba podat do 2 měsíců ode dne doručení vyúčtování a reklamaci služby do 2 měsíců ode dne jejího vadného poskytnutí. Při pozdějším podání reklamace nebude reklamace uznána.
Na vyřízení reklamace má podnikatel kalendářní měsíc. Ve výjimečných situacích, například tehdy, když je potřeba komunikovat s dodavateli v zahraničí, se doba vyřízení může prodloužit na dva měsíce.
V případě, že společnost reklamaci zamítne, může se spotřebitel do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace obrátit na Český telekomunikační úřad s námitkou proti vyřízení reklamace (vzorový formulář je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3295/namitka-k-ceskemu-telekomunikacnimu-uradu-proti-vyrizeni-reklamace-sluzby-elektronickych-komunikaci). Řízení je zpoplatněno (100 Kč) a pracovníci Českého telekomunikačního úřadu na základě dodaných podkladů rozhodnou, zda společnost postupovala správně, či ne. Více informací může spotřebitel nalézt zde: https://ctu.gov.cz/resene-spory-ctu. Kontakty na Český telekomunikační úřad je možné nalézt zde: https://ctu.gov.cz/kontakt.
Dobrý den, paní Kundenberg, kvůli ochraně osobních údajů nemůžeme řešit konkrétní záležitosti prostřednictvím stránek třetích stran. Ze stejného důvodu nemám k Vaší stížnosti žádné informace. Pokud už jste však tuto záležitost řešila reklamací, která ale byla zamítnuta, jedná se o naše konečné rozhodnutí. Je mi to líto, ale v tom případě Vám nemůžeme vyjít vstříc.
Součástí mobilních tarifů je roamingový tarif Vodafone Roaming na den. Nastavení služeb má každý zákazník k dispozici ve své samoobsluze Můj Vodafone. Zde si také může nastavení roamingového tarifu upravit dle svých požadavků.
Čerpání dat v zahraničí ovládá uživatel zařízení s daným telefonním číslem, pokyn k připojení vždy dává zařízení, nikoliv síť. Za nastavení zařízení zákazníka naše společnost neručí.
Standardně jsou zařízení od výrobce nastavena na automatické vyhledávání sítě. Zařízení tak vyhledá vždy nejsilnější signál. Zákazník si tedy musí vždy zkontrolovat, jakou síť využívá.
Pokud zákazník nechce datové služby, mimo EU využívat, musí si zařízení nastavit. Je několik způsobů:
- Ručním nastavením sítě, kdy zákazník vypne automatické vyhledávání a vybere poskytovatele dle seznamu roamingových partnerů, které nalezne na Roaming – používejte svůj tarif v zahraničí bez obav - Vodafone.cz
- Vypnutím mobilních dat v roamingu, ale i mobilních dat obecně. V případě využívání zařízení typu iPhone, je nutné vypnout nejen data, ale i LTE.
- Změnou roamingového tarifu z Vodafone Roaming na den na World Roaming - Vodafone.cz a současným nastavením služby Roamingový datový limit na 0. Standardně je nastaven limit 1 300 Kč.
Podrobné informace k roamingovým službám i návody, jak předejít těmto situacím, uvádíme na našich stránkách Roaming a volání do zahraničí - Vodafone.cz.
Děkuji za pochopení. Přeji Vám pěkný den. Lenka Pilná Péče o zákazníky
Vyjádření dTestu
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Hodnocení: