| Počet nahlášených stížností: | 1475 |
| Z toho za letošní rok: | 117 |
| Stále v řešení: | 12 |
67%
33%
V období 26. 9. – 3. 10. 2025 jsem obdržel/a od společnosti Alza.cz a.s. několik e-mailů s předmětem, že jsem vyhrál/a cenu – konkrétně mobilní telefon Xiaomi.
V žádném z těchto e-mailů nebyla uvedena žádná lhůta pro odpověď, žádné upozornění na propadnutí výhry, ani odkaz na oficiální pravidla soutěže. Obsah sdělení byl neúplný a působil jako nevyžádaná či podvodná zpráva, proto jsem jej zpočátku neotevřel/a. Jakmile jsem ověřil/a, že jde o skutečné sdělení od Alzy, odpověděl/a jsem do 24 hodin.
Společnost Alza následně uvedla, že výhra byla „předána jinému zákazníkovi“, protože jsem prý nereagoval/a včas. Přitom pravidla kampaně „Vyhraj novinku Xiaomi“ neobsahují žádnou podmínku o povinnosti reagovat v určité lhůtě ani ustanovení o možnosti odebrat výhru z důvodu nereakce.
Nabídli mi cenu, kontaktoval jsem je přes chat, e-mail, WhatsApp a telefon, několikrát mi cenu potvrdili. Po pár dnech se bezdůvodně rozhodli nabídku stáhnout.
Domnívám se proto, že Alza.cz:
- porušila zásady poctivého obchodního styku dle § 6 a § 7 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele,
- použila klamavou obchodní praktiku podle § 5 téhož zákona, když oznámila výhru, kterou následně bez právního důvodu odmítla vydat,
- a nedodržela vlastní veřejný příslib a podmínky soutěže, čímž porušila § 1732 a § 2884 občanského zákoníku.
Odmítnutí výhry bez jakéhokoli uvedeného důvodu či termínu považuji za závažné porušení práv spotřebitele a klamavou marketingovou komunikaci.
Společnost navíc ukončila komunikaci s tvrzením, že „nebude na další e-maily reagovat“, což je v rozporu se zásadami transparentnosti a korektního jednání se zákazníkem.
Přílohy:
- Kopie veškeré komunikace o odmítnutí výhry a mých odpovědí (26.–28. září a 4. října 2025
- Kopie veškeré komunikace o odmítnutí výhry a mých odpovědí
- Kopie nejnovější odpovědi společnosti Alza odmítající další komunikaci
- Úplné znění pravidel kampaně „Vyhraj novinku Xiaomi“
kampaň - „Vyhraj novinku Xiaomi“ - Odmítnutí předat cenu vítězi
- Aby Alza.cz přehodnotila své rozhodnutí a výhru vydala, případně nabídla přiměřenou náhradu.
- Aby veřejně uznala pochybení a upravila své soutěžní podmínky tak, aby v budoucnu nedocházelo ke klamání spotřebitelů.
- Aby dTest přezkoumal, zda jednání společnosti neporušuje zákon č. 634/1992 Sb. a zásady férové soutěže.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
V tomto případě by záleželo na podmínkách soutěže, pokud by byla nějaká lhůta ve které musí spotřebitel svůj nárok na mobilní telefon uplatnit, musela by být uvedena v podmínkách soutěže, případně v emailové komunikaci se spotřebitelem. Z obchodních podmínek zaslaných spotřebitelem žádná takováto lhůta nevyplývá.
Z obchodních podmínek vyplývá, že výhru je možné spotřebiteli poskytnout pouze při splnění určitých náležitostí, např. že učinil v posledních 12 měsících nákup na e-shopu Alza.cz. Soutěž musí probíhat v souladu s podmínkami a při odmítnutí poskytnutí výhry by společnost Alza měla spotřebiteli sdělit důvod v souladu s podmínkami soutěže, proč výhru spotřebiteli neposkytla.
V bodě 4.3 podmínek soutěže si ale Alza vyhrazuje, že účastník soutěže nemá na poskytnutí výhry garantovaný nárok, avšak za splnění všech podmínek se domníváme, že by výhru měl obdržet.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se vyjádřila.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, děkujeme za předání.Zákaznice byla společnosti Alza.cz o své výhře informována v první řadě telefonicky, kdy jí kolegyně informovala o výhře. Po tomto hovoru byly opakovaně zaslány e-maily s informacemi o výhře. Z důvodu, že jsme neobdrželi reakci byla výhra následně předána dalšímu vylosovanému účastníkovi soutěže.Pokud si zákaznice nebyla jistá pravostí sdělení, mohla si to ověřit u Alzy po uvedeném hovoru. Z našeho pohledu tedy proběhla snaha zákaznici kontaktovat a informovat opakovaně.Taktéž v podmínkách kampaně máme uvedeno ustanovení IV. odst. 4.3 kde se uvádí, že: Na poskytnutí Výhry nemá Účastník garantovaný nárok.Je nám líto vzniklé situace, avšak z naší strany proběhla veškerá snaha výhru předat; vzhledem k neobdržení reakce byla výhra předána dalšímu vylosovanému účastníkovi a tím byla soutěž ukončena.S pozdravem Adéla, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Vyjádření dTestu
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
S ohledem na výše uvedené přeřazujeme stížnost na spotřebitelku, aby na vyjádření společnosti mohla reagovat.