| Počet nahlášených stížností: | 116 |
| Z toho za letošní rok: | 8 |
| Stále v řešení: | 2 |
83%
17%
Zakoupil jsem kuchyň IKEA, na kterou se vztahuje 25letá záruka.
Na části kuchyně (3 ks dvířek/čel zásuvek) se objevily vady – nabobtnání a odlepení hran.
IKEA uznala reklamaci, ale následně mi oznámila, že od těchto tří položek odstupuje od smlouvy, protože již nejsou dostupné v původním odstínu, a náhradní barvu nenabízí.
Tím by mi zůstala nekompletní kuchyně, která by nebyla vzhledově ani funkčně odpovídající původnímu stavu.
S tímto řešením nesouhlasím a požaduji, aby IKEA zajistila uvedení celé kuchyně do jednotného vzhledu, například výměnou všech čel a dvířek v jednom odstínu.
Domnívám se, že takový postup IKEA je v rozporu s účelem záruky a s povinností prodávajícího odstranit vadu způsobem, který zachová vzhled a hodnotu výrobku.
IKEA si však stále trvá na svém stanovisku.
Haggeby dvířka ke kuchyni a čela zásuvek
Výměna všech čel a dvířek pro opětovný jednotný vzhled kuchyně
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Pokud byla uplatněna reklamace, v první fázi může dle § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel žádat opravu nebo dodání nové věci. Ledaže by byl způsob vybraný spotřebitelem nemožný nebo nepřiměřeně nákladný, pak může podnikatel zvolit druhý způsob.
Přiměřenou slevu nebo odstoupení od smlouvy je možné až ve fázi druhé a to v případě, že buď prodávají odmítl vadu odstranit nebo ji neodstranil v přiměřené době. Avšak odstoupení je možné pouze ze strany spotřebitele.
Dle popisu za spotřebitele společnost IKEA odstoupila již v rámci první fáze, na to však neměla dle zákona právo. Domníváme se tedy, že reklamace nebyla vyřízena v souladu se zákonem.
Spotřebitel tedy může žádat vrácení svojí věci a přiměřenou slevu nebo dodání nové věci bez vad dle § 2171 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Vážený pane Macko,
rádi bychom tímto reagovali na vaši stížnost, která se týká reklamace kuchyňských dvířek a čel systému METOD.
V rámci řešení reklamace je vždy nezbytné rozlišovat, zda je reklamace řešená v rámci dvouleté zákonné odpovědnosti za vady, či se jedná o záruku za jakost. Společnost DTest ve svém podnětu odkazuje na ustanovení § 2170 a násl. občanského zákoníku, která upravují práva z vadného plnění. Tato práva se vztahují na vady, které se projeví do dvou let od převzetí výrobku. Reklamované výrobky však byly zakoupeny přibližně před deseti lety, zákonná lhůta tedy již uplynula.
Reklamace byla uplatněna v rámci záruky za jakost IKEA, která je poskytována nad rámec zákona a jejíž podmínky jsou upraveny v Reklamačním řádu IKEA, kde je uvedeno v Článku II. – Záruční doba, písmeno c.:
Záruky za jakost nad 24 měsíců jsou stanovené nad rámec zákona a prodávající si vyhrazuje právo na posouzení platnosti záruky za jakost.
A dále:
Určení způsobu vyřízení reklamace je v těchto případech na straně prodávajícího.
Reklamační řád IKEA také v Článku II. – Záruční doba, písmeno d. uvádí:
V případě reklamací kuchyní lze reklamovat pouze jednotlivé výrobky, které pak budou samostatně posouzeny a vyřízeny.
Z výše uvedených úryvků z Reklamačního řádu IKEA vyplývá, že jsme postupovali v souladu s platnou právní úpravou a reklamačním řádem.
Děkujeme za pochopení,
Vaše IKEA