| Počet nahlášených stížností: | 1483 |
| Z toho za letošní rok: | 125 |
| Stále v řešení: | 16 |
67%
33%
Jak funguje praxe „Záruka vs. Životnost“. Je záruka na výrobní vady baterie zkrácena na 6 měsíců, nebo platí zákonná odpovědnost za vady v délce 2 let na hodinky i na baterii? Jedna se o: "Chytré hodinky Amazfit GTR 4 Superspeed Black".
Povaha závady: Nejedná se o běžné opotřebení, ale o náhlou závadu (kolaps součástky). Došlo k propadu výdrže o 95 % přes noc bez jakékoliv změny v nastavení či používání. K tomuto selhání došlo v rámci dvouleté záruční doby.
Nedostatečná diagnostika: Servisní středisko v protokolu neuvádí, že by provedlo zátěžový test baterie nebo měření klidového odběru základní desky, které by vyloučilo zkrat v elektronice hodinek. Pouhé konstatování o „záruce 6 měsíců“ bez technického odůvodnění příčiny takto drastického propadu je nedostatečné. Jak může servis bez řádné diagnostiky vyloučit chybu čipu a svalit vinu na baterii, když došlo k poklesu kapacity o 95 % přes noc.
Otázka tedy zní: Vztahuje se záruka 24 měsíců na baterii jako celek v případě výrobní vady, nebo ne?
Děkují
Chytré hodinky Amazfit GTR 4 Superspeed Black
Požadavek: Žádám o okamžité přehodnocení reklamace. Trvám na odstranění vady výměnou baterie/zařízení
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR msp.gov.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
I na samotnou baterii je doba odpovědnosti podnikatele za vadu 2 roky, samozřejmě se musí přihlížet k tomu, že některé typy baterií jsou spotřební a nejdou nabíjet, jejich životnost tedy nemusí dosahovat celých 2 let. Na nabíjecí baterie je tato doba rovněž 2 roky. Dle judikátu Okresního soudu v Příbrami, sp. zn. 10 C 230/2011 by standardní pokles kapacity baterie po 2 letech měl být cca 50%. Vyplývá tak z norem ČSN EN 61951-1a a ČSN EN 61951-2. Pokles kapacity o 95 % nám však přijde nepřiměřený, jedná se však o technickou, nikoli o právní otázku.
Jako důkaz nestandartního chování baterie by mohla postačit například videodokumentace.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, děkuji za Vaši zprávu a společnosti dTest za vyjádření. Velice se Vám omlouvám, ovšem stanovisko naší společnosti je v tuto chvíli nadále neměnné. Sníženou kapacitu baterie tedy není možné považovat za výrobní závadu, ovšem jako důsledek běžného opotřebení. Na baterii produktu se obecně vztahuje zkrácená záruční lhůta 6 měsíců. Za Vaše pochopení Vám předem děkuji. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.