| Počet nahlášených stížností: | 1488 |
| Z toho za letošní rok: | 130 |
| Stále v řešení: | 19 |
67%
33%
#84346Alza odmítá doručit zaplacené zboží anebo stornovat objednávku
Dne 30.11 jsem od Alzy objednal zboží v hodnotě >4000 Kč, přičemž byl sjednán termín doručení 9.12. Objednávka byla předem zaplacena kartou.
Do dnešního dne (15.12) zaplacené zboží stále nepřišlo, přičemž dopravce ani neeviduje, že by byla zásilka podána odesílatelem.
Telefonní komunikací (12.12) s Alzou mi bylo sděleno, že zásilku předali 8.12 dopravci, s tím že mi bylo doslovně řečeno:
"Vyřešte si to s ním".
Při jakékoliv pokusu o vyřešení situace e-mailovou cestou, mi bylo řečeno, že objednávku nelze stornovat, neboť byla předána dopravci.
Jediný návrh řešení, jenz jsem dostal v mailu 13.12:
"Pokud o zboží opravdu nebudete mít zájem, nepřebírejte jej prosím. Nedoručené zboží dopravce vrátí zpět k nám."
Prodávající absolutně ignoruje, že se zásilka někde ztratila, a tedy je nemožné, aby dodržel kupní smlouvu. Také ignoruje, že já jakožto kupující nemám žádnou povinnost komunikovat s dopravcem, jenž mě stejně odbyl, že zásilku nikdy nepřevzal.
Oba dva návrhy řešení byly navíc protiprávní - včasné doručení zajišťuje prodávající, a při nesplnění kupní smlouvy (nedodání zboží) musí umožnit odstoupení od smlouvy.
Prodejce se nikdy svévolně neomluvil, nezjistil polohu zásilky, ani se nesnažil zajistit její úspěšné doručení. Odpovědi trvají vždy několik pracovních dní (2 a více). Kdybych se neozval sám, tak klidně nechá zásilku sedět v systému, aniž by mě informoval o zdřžení, snad navždy. Absolutně neprofesionální chování.
větší množství smíšeného zboží - 4 balíky, žádný není evidován u dopravce
Doručení zaplaceného zboží nejpozději do konce pracovního týdne (19.12) anebo odstoupení od kupní smlouvy a vrácení plné částky.
Kompenzace za: nedodržení kupní smlouvy, arogantní až místy protiprávní jednání emailové/telefonní podpory, a za způsobený stres a promrhaný čas.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky je možné prostřednictvím § 1829 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (vhodné např. v situaci, kdy je sjednaná dlouhá doba dodání). Jelikož má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů po převzetí zboží bez udání důvodu, má toto právo za použití logického a euro konformního výkladu i ještě před samotným převzetím.
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy ještě před tím, než vůbec převzal zboží, má prodávající dle § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lhůtu 14 dnů na to, aby mu vrátil peněžní prostředky. Poté se prodávající ocitá v prodlení.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese svého sídla. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty uschovat.
V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v zákonné lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Jak spotřebitel správně zmiňuje, pokud smlouvu o přepravě uzavíral se společností prodávající, je za včasné a řádné doručení zboží odpovědný právě on, protože povinnost dodat zboží je dle českého práva splněna dojitím zboží do místa dodání. Prodávající je v takovém případě také oprávněn uplatnit reklamaci u svého smluvního partnera, pokud služba nebyla poskytnuta v souladu se smlouvou.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý deň,
ďakujeme za vyjadrenie zo strany spotrebiteľa a dTestu.
Samotná objednávka je v systéme evidovaná ako vyzdvihnutá dňa 16.12.2025 (utorok) o 13:08.
K tejto objednávke boli vystavené aj dodatočné dobropisy a spotrebiteľovi bola navrátená čiastka 1 323 CZK za neobdržané produkty.
Bohužiaľ, celá objednávka bola riešená neštastne a doručenie neprebehlo podľa očakávaní. Komplikácie vznikli z dôvodu logistického vyťaženia a zlyhania zo strany logistiky a dopravy.
Na odstránení týchto ťažkostí aktívne pracujeme, aby sa podobné situácie neopakovali a aby všetky objednávky boli doručené čo najrýchlejšie.
Za vzniknuté nepríjemnosti sme spotrebiteľovi dodatočne zaslali darčekový šek v hodnote 350 CZK ako ospravedlnenie.
S pozdravom Sedrik, Alza.cz Oddelenie starostlivosti o zákazníkov.
Hodnocení:
Komentář: Dobrý den,
koukám, že v tom máte ještě větší nepořádek, než jsem původně očekával.
Každopádně jsem chtěl uvést některé věci na pravou míru i ze své strany, neboť jsem nemohl příspěvek již upravovat od doby vytvoření (tedy před dodáním zásilky 16.12).
1. Ano zásilka došla 16.12 - tedy s týdenním zpožděním. Došlo však vše, co mělo dojít, alespoň co se objednaného zboží týče.
2. Žádná částka v hodnotě 1323 Kč vrácena určitě nebyla. O jednom produktu jsem byl však 6.12 informován, že byl "rozbit" ze strany Alzy a částka rovna hodnotě produktu (~200 Kč) na můj účet skutečně vrácena byla.
3. Při doručení 16.12 mě kurýr informoval, že zásilka stála týden na depu. Jako důvod uvedl, že čekali na poslední balík ze zásilky, který Alza nikdy nedoručila. To stejné mi opět bylo potvrzeno od podpory DPD v emailu 21.12.
Dle mého chápání se stalo následující (pouze vlastní domněnka, Alza mě doteď neinformovala, co se skutečně stalo):
1) Alza rozdělila zásilku na 4 balíky
2) Sledovací číslo zásilky bylo spjaté s prvním balíkem (koncové č. 08)
3) Alza rozbila ten produkt, jenž měl být odeslán v prvním balíku, za nějž mi obratem i vrátila peníze
4) Alza předala zbývající 3 balíky dopravci, avšak neinformovala DPD, že zásilka obsahuje již pouze 3 balíky, a nechala sledovací číslo na neexistujícím balíku, tedy zásilku nebylo možno z mé strany vůbec sledovat
Chápu, že k takové situaci může občas dojít, což bych dokázal i pochopit. Co mě však vytočilo, byla absolutní nechuť Alzy tuto situaci včasně a svévolně řešit. Týden jsem musel vyvolávat/vypisovat, často bez žádné odpovědi ze strany Alzy, tak abych se vůbec dozvěděl, kde se zásilka vůbec nachází. Přes vše úsilí jsem však dostal pouze generickou odpověď typu: "na depu", nevědějící o jaké depo se jedná.
Až na 6 pokus o komunikaci se něco stalo, kdy Alza potichu informovala dopravce, že má balíky doručit co nejdříve, mě se však již informovat neobtěžovala. Tedy o doručení jsem vůbec nic nevěděl, dokud mi nevolal kurýr stojící před domem v 13:00.
Abych situaci shrnul:
Absolutní selhání komunikace ze strany Alzy.
Přičinu problému jsem si musel jakožto zákazník vypátrat úplně sám.
Dopravce neviním, ten jen činil na základě špatných informací od Alzy
Kompenzaci přijímám, ale spokojený určitě nejsem. A určitě se mi nelíbí, že jsem si tady to vysvětlení i tu kompenzaci musel "vyškebrat" veřejně...
Pokoušel jsem se Alzu privátně kontaktovat o vysvětlení nastalé situace, avšak jakékoliv výzvy byly dle očekávání ignorovány.