| Počet nahlášených stížností: | 1303 |
| Z toho za letošní rok: | 57 |
| Stále v řešení: | 6 |
61%
39%
#7441Operátorka telemarketingu odmítla vyřazení z databáze
Podávám touto cestou stížnost na poskytovatele telekomunikačních služeb, kteří používají telefonní číslo 477 0771 129. Dnes mi bylo voláno na mobilní číslo s obchodní nabídkou. Volající se identifikovala jako O2. Podle zvuků v pozadí se jednalo o telemarketingové centrum. Na moji žádost o vyřazení z marketingové databáze reagovala operátorka prohlášením, že to nemůže udělat a zavěsila.
Nabídka O2
Podle zákona je přitom telemarketingová operátorka nucena respektovat výslovné přání na vyřazení čísla z telemarketingové databáze. Prošetření případu, omluva a vyřazení čísla z databáze.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Zpracování osobních údajů v marketingových databázích za účelem nabízení výrobků nebo služeb není samo o sobě zakázanou obchodní praktikou. Zpracovatelé těchto údajů se však musí řídit zákonem o ochraně osobních údajů.
§ 5 odst. 5 tohoto zákona stanoví, že provádí-li správce nebo zpracovatel zpracování osobních údajů za účelem nabízení obchodu nebo služeb subjektu údajů, lze pro tento účel použít jméno, příjmení a adresu subjektu údajů, pokud tyto údaje byly získány z veřejného seznamu nebo v souvislosti se svojí činností jakožto správce nebo zpracovatele. Správce nebo zpracovatel však nesmí uvedené údaje dále zpracovávat, pokud s tím subjekt údajů vyslovil nesouhlas. Nesouhlas se zpracováním je nutné vyjádřit písemně. Bez souhlasu subjektu údajů nelze k uvedeným údajům přiřazovat další osobní údaje.
Nesouhlas se zpracováním osobních údajů je tedy potřeba zaslat společnosti v písemné formě, nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou. K formulaci dopisu je možné využít tento volně dostupný vzor: https://www.dtest.cz/clanek-777/zadost-o-odstraneni-osobnich-udaju-z-databaze.
Pěkný den,
blokaci marketingových nabídek z naší strany jsem pro vás nyní zadal.
V dohledné době dojde k vyřešení celé záležitosti.
Za vzniklé potíže se a chování konzultantky zákaznické linky omlouvám.
Petr Šimeček,
Guru pro Social Media, O2
Hodnocení:
Komentář: Děkuji O2 za zvýšení kvality služeb call centra a poučením operátorky, že musí respektovat i žádost po telefonu (ačkoliv dle dTestu je tak třeba učinit písemnou formou). Osobně jsem jako spotřebitel považoval telefonický nesouhlas za dostačující. Většina call center to respektuje.
Vyjádření dTestu k uzavření případu
Požadavek písemné formy pro vyjádření nesouhlasu se zpracováním osobních údajů stanoví přímo zákon o ochraně osobních údajů v § 5 odst. 5. Lze konstatovat, že takto vyjádřený nesouhlas nemůže zpracovatel údajů ignorovat.
Pokud bylo požadavku vyhověno na základě telefonického hovoru, pak je to možné považovat za projev vstřícnosti ze strany společnosti.